Friday, December 30, 2011

..Pagi Jumaat Yang HIJAU..

owwwhhhh pagi yang mencabar buat saya harini.... muhammad dah 2 hari pas teman saya solat subuh dia nak tido balik......time2 saya nak mandi dan bersiap2..time tu la dia ngamuk kemengantukan....apa kan daya, saya seorang ummi yang goyah dengan air mata dia..lalu saya tidokan dia dengan secepat mungkin...semalam tido atas pangkuan, lalu saya masukkan ke buaian..terus dapat pack bekalan ebm ke umah makdah..dan mandi lalu bersiap..... harini..lepas solat saya masuk golek2 ngan muhammad dalam bilik....memula dia cam main2..sekali nak nenen nngamuk2 nak tido...adooooiiii muhammad dah 7.28...tlg ler cepat lelap...ummi nak mandi dan bersiap ni (jangan tanya kenapa tak mandi masa ambik wudhu utk solat....jawapannya ialah..saya ambik wudhu sambil dokong muhammad yerrrrr....)...ok, muhammad lelap dengan jayanya..tapi tangan dia menyentuh saya...bila saya gerak..tangan dia pon gerak2 carik ummi....alahai cerdik ummi sorang ni....last2 berjaya jugak bangun mandi dan bersiap.....

sedang saya bersiap........kakak gerak2...tau dah nak bangun la tu...ok, pakai2 bedak sume kat hall..sebabnya dalam bilik takleh bukak lampu..kang tuan puteri tu menjerit.."pedih mata la ummi"...ok, terus mengalah dan mengalah...bila nak pakai tudung, masuk2 tgk muhammad dah bangun...kakak lak dah jaga...tapi masih golek2....ok, pakai tudung....pujuk kakak....jam dah kul 8.11..."jom kakak..anak ummi baik kan...cerdik..nanti petang nak balik jb...jom g umah mak..ummi dah lambat..nanti bos ummi marah.." dia terus buat muka derrrkkk...muhammad dah merangkak memanjat saya....ok..jom muhammad...masuk barang2 dalam kete....g balik kat kakak...'cepat kak, ummi dah lambat..kakak tak sayang ummi eh?'..dia geleng..."suke nak kene marah eh?" dia angguk....grrrr mencabarnya....dah lambat hokey...dah kul 8.15.."kakak taknak bawak tilan ijau..."..ok, tak bawak..."kakak taknak bawak tilam ijaulah" dah tinggi lagi sorenya... "yer..kan ummi dah letak tilam ijau tu..ni baju ummi...(baju ummi ijau cam kaler tilam dia..dia ingat ummi angkat tilam dia...yeeeeyyy yappada kak....cepat la ummi nak g thumbprint ni...dia masih bergolek2 di atas tilam....dush dah 8.20... masukkan muhammad kat kete..lalu ditekannya hon....saya..masuk dalam umah..dukung kakak ..sambil dia kata nak bawak tilam ijaunya...angkat kakak, angkat tilam ijau..letak dalam kete.....sambil dada berombak2 menahan marah...dah la dah lambat...macam2 hal plak dia...gerammmmm sangattttt...minggu ni direct lambat thumbprint..w.alaupun lambatnya 4 minit, 3 minit...tapi saya tak suke!!!!!!...dalam kete...mulalah saya berkuliyyah jumaat kat kakak...mengharapkan dia faham kesulitan saya menguruskan kedua2 mereka sendirian...walaupun bila difikir2 ..apalah sangat budak 2 tahun 4 bulan ni faham...tapi tak kira...dia perlu cuba fahami saya sebagaimana saya bersusahpayah memahami kehendak kedua2 mereka..melayan kerenah mereka..tiba di umah makdah, dia taknak turun kereta..bila tgk makdah bawak muhammad g beli ikan di seberang jalan..mula la nak ikot...cepat2 pakai selipar..saya bawak dia g tgk van ikan diseberang jalan...bila melintas balik..dah mula buat perangai...nak lembik, taknak jalan n nak nangis.....uwaaaaaa ummi pon rasa nak nangis dah..... tapi yang peliknya...bila mak ambik terus peluk mak dalam dukungan mak...bertuah betul....muhammad?? heh, mat cool saya tu dah slamat lepak2 main ngan abang2 kat dalam umah....kakak memang super manje....super duper mencabar saya bila time meragam.....tapi bila time baiknya....adoiiii luluh jantung dibuatnya...cairrr.....

camni la saya bila menghadap kerenah anak pagi2 yang menduga...sendirian...tanpa enchek suami yang nun di seri alam....tu tak cite plak bila balik penat2 petang g ambik dia menjerit ngamok2 kat umah.......doa saya moga Allah tingkatkan kesabaran dan ketabahan saya untuk melayan kerenah anak2 tersayang ini..walaupun adakalanya saya hilang sabar...moga saya terus diberi kesihatan utk menjaga, mendidik dan membesarkan mereka dengan penuh kasih dan sayang....... apapon ragam nuruzma khadijah dan muhammad izzulmulhim.....ummi tetap sayang korang sampai akhir hayat ummi.......abi pon ummi sayang jugakkkkkkkkkk:P

1 comment:

akma said...

tabik spring beb......