Monday, November 15, 2010

kisah jiran tetangga...

seumur hidup aku, rasanya jiran terbest dalam dunia yang penah aku ada ialah masa kat aloq merah....ke time tu aku budak lagi...kira best je, tak tau la....tapi seingat2 aku la..kat sana la paling best...
masa kat gemas...memula cam ok, tapi bila nak pindah cik misron ngan cik noraishah je datang, orang lain? memulau dek kisah itu...apa kisahnya? biarlah aku ngan mak je yg tau.... pastu dok serdang...heh...lagi la tak kenal jiran...yg tau kiri kanan sumenya student upm yg berganti2...
pastu taman pemarak..... ok yang tak bape nak ok.... ada jiran yg ok...ada gak yg tak bape nak ok.... ada kes bakar sampah belakang umah, sampai kain bersidai bau asap...ada kes orang kata mak aku janda sebab laki tak penah ada kat umah...(aku siap g tanya, kalau mak saya janda, pakcik nak kawin ngan mak saya ke?)...heh...memang tak best....
pastu pindah melang...tak campur jiran, sebab majoriti india....pastu pindah telawi...pun gitu2 jer ngan jiran tetangga....maybe salah satu sebab umah tak penah ada orang lelaki...so nak wat kenduri susah. nak wat apa pun susah..orang pandang mak juga serong jerk....(tu sume kisah sebelum mak bertemu jodoh lagi)...
pastu mak pindah kuantan....aku pindah johor....di johor...memula dok plentong...ermmm ok2 jerk..tak bape bergaul ngan jiran sebabnya keje...kenal la jiran sapa tapi sekadar bertegur sapa....pastu pindah seri alam...'umah kita' yang dok sampai ke arini....persekitaran best...jiran kanan india, kiri melayu...dekat2 ada gak la opismate abang, lorong belakang ada kak noriah ngan abang zul...itu kisah kediaman saya dan keluarga....
tapi aku kan ke weekend housewife...so saya ada umah nomad...di kluang..umah isnin-jumaat sahaja....umah tumpang berteduh sementara mencari rezeki di mpk ini.... haaaa....ini kisah yg nak saya sharekan...kat sini berjirang tetangga dengan melayu...rasanya lorong umah tu ada la cina satu dua umah, india tak sure.... tapi majoriti adalah melayu... umah yg saya sewa adalah umah bs lama uzma....makanya sampai bila pon tak putus ikatan selagi saya menyewa disini... memula dulu sumenya ok...kenal jiran2...bertegur, kadang2 menyembang...tapi kesedihan bermula bila saya tukar bs.... sehari lepas saya tukar bs uzma...datangla jiran depan dipagi hari masa saya nak g opis...
akak A :wahida anta uzma kat mana skrg?
aku : haa..nape kak? mana akak tau?
akak A : takde...kak m tipon kak b gtau wahida dah tak anta anak kat dia...
gedebush....apakah hajatnya menghebah2 kisah dia dan saya kepada jiran tetangga saya? tidak terpikirkah dia air muka saya yg nak ngadap jiran ni selama saya disini? perbualan itu mengambil masa 5 minit jgk..ada jugak barangkali saya terlepas kata..tapi mudah, kalo sampai ke bs lama uzma, makna kata sama lah mereka....
selang seminggu selepas kejadian itu, saya bercuti diumah jb..miza call...
miza : pagi tadi masa aku nk g keje, akak a datang jumpa aku tanya...wahida dah (sambil menunjuk tangan diperut)..kira nak tanya aku dah bersalin ke..
aku : dah tu ko jawab apa?
miza : aku ckp la ko cuti...lalu akak a berkata...eh bukan ke cuti dia dah abis..? miza pun jawabkan....yg da abis cuti laki dia kak...
aku : hahahaha, terharunya aku weh, caringnya mereka....

kak, anak akak berdating depan umah, kitorang tak penah kata apa...napa tetiba hal kitorang akak nak kisah?

itu kisah jiran lain, kisah yg disebelah rumah pulak, bila aini cerita budak yg baru itu bertanya siapa yg selalu ambik aini bila keluar...kitorang mmg pangkah la..sebabnya budak umah dia kuar boipren meh ambik ngan kete, sikit pon tak penah kisah....tak masuk balik tengah malam bising2 panggil kucing lagi....sampai kadang2 terjaga saya dan uzma dibuatnya....

sejak dari hari itu, pergaulan kami sangatlah terbatas, sekadar senyum bila ternampak...tidak berhajat utk berbual panjang, sebab selama tidak saya cuit pon orang mengata saya bagai nak rak...walhal makan pakai saya tak penah mintak duit mereka...sewa umah pon tak penah tak bayar atau terlewat..... makanya jadiklah kami bertiga kere sumbang dirumah sendiri... sedih gak sebabnya bila jauh dari keluarga pada saya jiran la tempat nak mintak tlg kalo2 kesusahan..tapi dari mintak tlg dikata kemudian hari, baik la hidup setakat terdaya..mujurlah ada teman2 opis yg baik hati dan prihatin leh la nak tumpang2 manja....

No comments: