Wednesday, October 20, 2010

Akhirnya..

.. kekusutan berlaku 4 oktober lepas..pagi tu sampai lambat dari jb..nearly 8.30..pastu baru teringat, owh dah masuk oktober, kira oklah, sebab memang nak masuk wp3 balik..makanya seperti biasa sampai terus anta uzma ke umah BS dia..kira kat 8.30 gak dah masa tu..masuk opis..keje keje dan keje seperti biasa..sampai waktu balik..tunggu 5.30..sampai umah BS uzma dalam kul 5.45 ar..

~ masa sampai umahnya, BSnya telah membuka grill seluas2 alam(
sedangkan sebelum ni biasanya bukak muat2 uzma nak kuar jer)..dalam hati aku dah cam terdetik..hmm hangin ngan aku la ni..pastu aku panggil2 uzma takde..aku pun terselak langsirnya..nampak dia ngah seret n sentap angkat uzma dari dapur..sudah...marah apa sangat ni ngan aku sampai nak sentap2 anak aku plak ni.. sampai kat aku, bermulalah dialog begini..
BS : masuk keje kul bape ?
aku : bulan 10 memang masuk 8.30 kak.
BS : abis, esok?
aku : 8.30 la..aritu pasal bulan pose..tu yang masuk kul 8...(tu pun pasal mikirkan taknak nyusahkan akak kalo nak masak ke apa)
BS : nanti bulan 11, bulan 12 masuk kul bape? susahlah camni...ambik lambat...payah akak nak kluar....ambik lambat...ko masuk je la pukul 8 macam aritu...nanti payah akak nak kluar ambik lambat2 camni....
aku : saya susah sikit kak nak masuk kul 8..lagi kalo dari JB, terkejar2 saya dibuatnya..
BS : susahlah camni kalo ambik lambat macam ni..
aku : tgklah camne nanti kak..

~ masa tu hati saya menahan rawan...sebak, sedih...badan ni penat sangat..pagi dari jb..tak cukup rehat..letih..penat diopis...tetiba orang mengempas2..merenyuk2 kita plak camtu...dah la jumaat tak jaga, pagi tadi anta 8.30..eh tetiba nak diaturnya jadual aku plak..aku bayar apa...apasal aku plak nak ngikut jadual dia...alah..anta pagi 7.45 pun kadang2 bukannya ada kat umah..pegi anta anak lah, beli barang la...walhal, tau aku nak anta anak..tu tak masuk kalo aku ada perhimpunan pagi, nak anta 7.15, dianya takda kat umah..taknak masak utk uzma...walaupun sebulan kebelakangan ni aku dah tak masak...taktau la anak aku makan ke tak...dah BANYAK...BANYAK sangat benda yang aku pendam..yang aku tak berapa berkenan...tapi aku tahankan jugak.....tapi isnin itu, aku tak mampu bertahan...TAK MAMPU LAGI...dah abis bersabar dah rasanya...terus tipun miza...ko balik la cepat..aku nak carik BS baru utk uzma..esok tak hingin dah aku hantar uzma ke sana,..tak kuasa aku nak melayan kerenah orang..banyak benda lain nak aku layankan...tipon mak, tipun sayang n tipun jua...semuanya sependapat...TUKAR!!!!!..tapi kemana nak aku antakan??? memula tanya mak nuar..tak dapat..nak tanya akak depan...hmmm last choice kot...last2 miza suggest msg anis(bdk praktikal miza dulu), kot2 mak dia nak jaga...aku tipun..tapi maknya tak dapat nak jaga...makanya hampa lagi...otak ligat memikirkan kemana gamaknya nak aku hantarkan uzma esok ni...ya allah permudahkanlah urusan aku...tuptup..malamnya..mak anis msg aku..bagi no kak rasidah..mintak try tanya...maka aku pun call..dia tanya umur berapa, lelaki ke perempuan..pastu kata bolehlah....pheh...lapangnya hati aku..allah je yang tau...tapi pastu..serabut seketika....memikirkan nak g ambik barang2 uzma di umah bs lamanya...setakat botol aku tak heran sangat..tapi susu ngan pampers baru je aku refill stocknya... erm ikut jua soh g malam tu gak...tapi aghhh malas ngan ngadap...esok je ar....


5 okt>aku g opis bawak uzma...g bekfes ngan geng2 aku..next plan, nak anta uzma ke umah BS baru..bermula ngan msg..salam, kak, tlg kemaskan barang2 uzma..jap lagi saya dtg ambik..sampai kat umah nya..aku turun..anaknya ada kat pintu..ngan bdk yg dijaga lg sorang..
anaknya : akak, takleh ke awalkan 30 minit je..
aku : susah..pagi tu takde masalah..petang susah..skrg ngah banyak keje..
bdk kecik : uzma nk pindah umah eh..?
aku : ha ah..nak pindah..
anaknya : ni barang2nya..(satu box barang2 uzma dibagi)
aku : eh, ni je ke? ada tilam dia kan? akak bagi dulu?
ok...dah ambik sume barangnya..uzma ada ikut sama...
aku : mak mana?
anaknya : ada kat dapur..
aku : panggil la mak..
bila maknya datang..aku bersalam
aku : time kasih kak, jagakan uzma selama ni..mintak maaf kalo dah menyusahkan akak selama ni..(aku bg 20..dia taknak ambik) uzma, salam mak..
aku : sedang uzma bersalam..time kasih mak, mintak maaf nyusahkan mak selama ni..
BS : tak susah apa pon..kau je yg taknak cepatkan setengah jam..

gedebush...tak pasal2...atas batang hidung aku pulak jatuh kesalahan itu....pastu terus carik umah BS baru tu..dekat gak ngan umah..sampai je sana..masuk..minum..agak friendly orangnya..bila tanya berapa..200..sama..aku siap gtau..aku kadang2 keje balik lambat..kadang2 malam ada hal..kadang2 sabtu..leh tak hantar uzma..leh aje katanya..lege....pastu tinggalkan uzma..melalak tak hengat ok...adoooiii sebak hati saya..tapi uzma....ni semua utk kebaikan kita bersama.....tolong kuatkan hati wahai wahida....ptg tu ambik, kata makdah nya..takmo makan uzma...alahai ciannya... seminggu berlalu..pagi masih nangis..masih takmo makan.....tapi dah berkurang la nangis nya...petang2 tunggu aku depan umah sambil nangis..memang syahdu..

dan alhamdulillah....minggu ni uzma getting better..pagi anta tak nangis sangat dah..merengek2 jerk..petang ambik pon dah main2 sana sini dah dia..dah tak nangis..dan dah selera nak makan:D..tq sayang for being my very gud girl.....

kenapa saya baru bersemangat menulis kisah ini?sebab semalam di pasar malam, saya terserempak dengan BS lama uzma..tak mampu tegur, sekadar senyum..dan yang agak sedihnya..dia langsung tak menegur uzma..anaknya yang sangat excited menegur uzma..tapi uzma terus berjalan..makanya tiada sapaan..hanya berbalas senyum..dan boleh dikatakan ia adalah dalam situasi yg blom sedia nak berhadapan..mungkin baginya juga...tapi pada aku..its over..means OVER ok...aku dah selesa ngan BS baru ni..aku terima segala kekurangannya kalo ada...kerana dia telah menyelamatkan jiwa kacau aku disaat parah memikirkan mana nak antakan uzma..terima kasih banyak sebab meringankan beban aku..

2 comments:

dhr said...

seram lak bc psl ex-BS Uzma ni....harap2 yg ini akan berterusan ok...apsal la halus bonar font kau nih! sakit mato den baco.

-ummi uzma- said...

hmmm..kalopun nak dibandingkan ngan BS2 yg lebih toruk buek hal, kiro dio ni ok la...tapi bilo nak ngadap kenah eh lelamo naik polak dek eh.... setakat pagi tadi, uzma dah kamcing ngan makdah eh(BS baru)...

huhuu...ponek dah den edit, tak maun deh..sudah eh den biar an....