Thursday, May 26, 2016

Ada Apa Dengan Taiping?

Bismillahirrahmanirrahim...
Fuhh...dah berabad-abad rasa tak mengupdate blog sendiri..kalo bloggers tegar ni..dah lama rating jatuh.. mujur la blog ni tempat syok-syok sendiri je nak menulis dan nak sharing apa-apa yang suka kan...   

Bukan taknak menulis, nak sangat tapinya..kurang berkesempatan..kurang berkeinginan..kurang kerajinan...dan kurang kelapangan masa... ada masa terluang dok syok main tepek-tepek washi tape kat planner..heheh..

Sebetulnya, saya ada kekangan masa dan tekanan kerja yang melampau-lampau.. dek apa? Ye, dek pembentangan laporan penilaian outcome RKK kawasan warisan bandar taiping. Saya takmo cita panjang pasal report tu...kang bunyinya macam report saya lak...tapi saya nak cita behind the scene punya story... kenapa saya dah boleh yakyakyee??? haa sebab selasa lepas dah selamat dibentangkan di peringkat kementerian saya dan dengan jayanya akan dibentang ke peringkat ICU, di JPM pada 11 Ogos 2016 nanti... jadi...sebelum saya kembali berperang menyiapkan laporan dan slide utk ogos nanti...meh ambik kesempatan share cita ni laju... nak cita ngan korang pasal Taiping.. Kitorang mula buat report ni dengan En wan Fauzi masa tahun 2014..bentang JKPO jabatan dis 2015...pastu nak kene bentang kementerian patotnya bulan mac 2016..tp posponed ke Mei 2016.. apakah natijahnya pengposponan itu? Ye, saya perlu mencari data-data tambahan, dek kelapukan data dalam laporan itu yang disediakan 2 tahun yang lalu..maka ia telah memaksa saya untuk ke Taiping dan taiping dan taiping lagi dan lagi..sehingga lah last trip was on 10th n 11th april aritu..site visit bersama TKP dan team taskforce kami... banyak perubahan taiping dari tahun 2014 ke 2016...almaklum...saya pegi tetiap tahun...lagi kerap g taiping dari balik kampung sendiri tau... Jom tgk gambar....

Ni keunikan utama di Taiping.. Pokok ni berusia lebih dari 125 tahun dan bernilai dari 100k ke 1m.. it's samanea saman or pokok hujan-hujan.

This is sundile.. ini dibuat oleh husband pengarah saya skrg..datin nooraini..masa zaman husband dia sek KE tahun 70-an dulu.. camne guna dia? kitorang pon taktau *jumpa sundile ni setelah hampir 15 minit berpusing mencari!

Sekarang ada Bazar Cross Street di Jalan Alang Ahmad (sebelah pejabat daerah..depan mpt), setiap jumaat, sabtu dan ahad malam..ala-ala uptown la.. gerai dia so so je..tp ada la aktiviti di malam hari.. *ini salah satu dari outcome kajian saya

This is dataran warisan, berdepan dengan Pej daerah n MPT.. dah cantik...baru siap jan 2016.. waktu office hour dataran tu jadi parking utk customer mpt n pej daerah tapi off officc hour..petang ke malam..tempat meriah..anak2 main roller blade, main basikal..memang happening..*inipon outcome kajian saya

ini track utk heritage trail... *juga outcome utama kajian saya.. ada 4o produk yang boleh dilawati sepanjang 11.5 km ni. bermula di Zoo taiping berakhir di Burmese Pool..nak jalan sendiri boleh, nak naik bas rapid yg khas utk jejak warisan ada..dan soon akan ada tram dari jepun utk service this area.

Ini depan bangunan Gelleria.. kedai makan sebelah sign board taiping tu sedap2 gak masakan dia..

Tumpang berteduh kat Luv tu.... masa site visit aritu..luv ni ada kat dataran warisan..di belah belakang warna biru..

haaa ni dari depan..warna merah...

ni bos saya sekarang... merangkap ex bos kepada 2 bff saya..bos ann masa di bpw..& bos syl masa di upp..dan jiran bff saya masidah... kuat connection ngan 'puan wani' ni :O)

Ini partner in crime saya... dah nak pencen wajib 31 jan 2018 nanti...lalu susah lah hati saya memikirkannya....my best partner ever..orang kata kami ibarat kembar siam...yang dilahirkan dari perut yang berbeza dan tahun yang lain... kami punya wave lenght yang sama...kami mempunyai sangat banyak persamaan...yang membolehkan kami bekerjasama dengan sangat baik..

ok...aci tak kalo tumpang sempitkan entry ngan gambar saya gak..hehe...lama dah tak masuk gambar sendiri kan...tapi semua ni gambar kat taiping tauuuuu...

1st time n i'm in luv... hotel dia cantik...bilik cantik..tp agak sempit...nak solat pon ngamngam soi je utk sang gebus seperti saya..

Saya sukaaaaa tune hotel...

nampak happy kan??? mengucap hokey sepanjang naik 4wheel dia dari bawah ke atas... tapi demi menyahut cabaran..jangankan ditanya..buat keje kat tepeng dah naik bukit larut aka bukit maxwell lom? haa..jawapannya dah..dan cukuplah sekali....mak tobat takmo naik dah....hooorrrrrooooorrrrr!

Posing pepuas memandangkan this might be the 1st n last time ever saya naik ke atas ni...

tadaaaa...i luv this picture the most... 
orite....tu je cerita utk taiping...Ada Apa Dengan Taiping? Macam-maca ada.. kalo nak g berjalan-jalan bawak anak-anak bercuti boleh la bawak.. best tempat dia..banyak aktiviti...leh g zoo..petang2 leh kayuh basikal kat taman tasik.. leh g jenjalan heritage trail...leh g daiso best kat aeon...opppssss...hahahahaha....port baru lepak bila g taiping... cumanya...nak ingatkan 2 perkara untuk sesiapa yang hendak ke Taiping...1. weekend sangat jem...2.tolong sentiasa sediakan payung..kerana ia merupakan tempat paling lembab di Malaysia (zaman-zaman belajar geografi yang tak berapa pandai dulu)...dari pengalaman saya pon...memang jarang kitorang g sana x hujan hari-hari..setiap hari pasti hujan..sampai pengarah saya argue..kenapa gambar yang kitorang ambik semua gelap...ye snap gambor masa mendung..camne ke tak gelap pulak kan...

eh tapi ni saya bercerita tentang Bandar Taiping je tau.. lain-lain tempat kat tepeng ada mee udang kuala sepetang..ada dolphin pink kat kuala sepetang (saya pon lom dapat tgk)....

haaa tu je... punyalah lama nak mengarang seentry... camne nak buat 5 entry sehari ni...hahahah besar hajat ko eh wahida....mengambil mood ada apa dengan cinta 2 yang lom kesampaian nak ditonton ni..saya namakanlah entry saya dengan Ada Apa Dengan Taiping....pon boleeeehhhh..heheh

No comments: