Thursday, August 16, 2012

:: Entry tanpa gambar _Kisah SAYA dan Ramadhan 1433 ::

Alhamdulillah, masih diberi kesihatan yang baik buat saya menjalani ibadah puasa pada tahun ini...1 Ramadhan 1433 jatuh pada hari Sabtu, so dengan riang rianya dapatlah saya menyambut awal ramadhan dengan enchek suami terchenta..Ramadhan kali ini masih sama seperti tahun lepas... hanya hujung minggu berpeluang bersahur dan berbuka ngan sayang..weekdays saya di Kluang, berjuang, berperang dan berkelana bersama anak-anak..
 
Bangun sahur ikut nasib ada hari anak2 tak bangun..ada hari bangun dengan mood ok, ada hari bangun dengan mood yang sangat tidak ok.. so, ada masa sempat makan elok2..tp kebanyakkan harinya makan dengan kadar kelajuan luar biasa sebab muhammad dah terpanggil-panggil..ada masanya yang diorang tak bangun, dapatlah terus subuh tp ada hari kene tidokan muhammad dulu, baru dapat bangun solat..Berbuka plak..memang beli di baazar jer..kat kluang tak pernah masak..tak sempat..sebab nak kene bekejar g ambik anak2.. Berbuka saya selalunya memang penuh cabaran dan dugaan... time orang azan tu lah selalunya anak2 'membuang'...dan selalunya saya akan suapkan diorang makan dulu supaya masa saya berbuka dapatlah bertenang2 sket.... ada harinya saya dapat berbuka dengan damai...tapi lebih banyak harinya waktu berbuka saya penuh ranjau...dan ada juga hari saya berbuka dengan air mata dek menahan ragam anak-anak... Cuma hujung minggu saya sedikit tenang sebab ada enchek suami...ada orang melayan anak-anak..sempat lah masak..dapatlah berbuka berteman dan ada orang tolong kawan ngan anak2...ye la..apa sangatlah nak diharap dari budak lagi 2 hari 3 tahun tu ngan lagi seminggu 1 tahun setengah tu kan.. cumanya yang agak mencabar bila di kluang..badan dan otak kepenatan seharian di ofis, balik plak anak2 meragam..dan saya sendirian...memang selalu menangis pon... moga Allah mendengar rintihan saya agar permohonan pindah saya diluluskan... makin hari makin tidak keruan saya jiwa saya sendirian di sini tanpa enchek suami..

Namun, kita hanya merancang, Allah yang menentukan..Ramadhan saya berubah rentak bila wan masuk hospital.. saya sekeluarga menjadi nomad 2 minggu berturut saya berulang ke Seremban.. Jadual saya berubah sepenuhnya..2nd week balik batu kikir sebab nak berbuka puasa dengan mak..tapi hari ahad tu wan masuk spital..makanya ahad, isnin dan selasa..saya berkampung dihospital SALAM dan rumah maklong.. sesak dada saya jadinya dalam keadaan ini kerana saya dan mak hanya ada kami..tiada adik beradik lain..saya tunggal, mak juga tunggal...dan wan hanya punya kami.. minggu lepas saya bercuti di hari jumaat..balik untuk packing barang-barang raya sebab lepas tu saya dah tak punya masa untuk mengemas..sebab sekali lagi kami berulang ke Seremban, g ziarah wan dan yang paling penting saya mau menemani mak disaat hatinya kegusaran.. minggu ini, ramadhan terakhir saya..masih di Kluang dan enchek suami di Seri Alam.. plannya Jumaat ni berbuka dengan abah dirumah maktam..tapi disebabkan masa wan masuk spital kitorang dedua orang dah bercuti 2 hari..so change of plan..sabtu baru balik Seremban berbuka dengan abah, acik n maktam..Mood persiapan raya bagai direntap bila wan masuk hospital..2 minggu saya bagai tidak berpijak dibumi yang nyata..kerja di ofis melambak..namun dihati hanya memikirkan mak yang sendirian di Seremban..mengharap bantuan dan pertolongan sesiapa yang ada untuk bergerak ke sana sini.. kalau diberi pilihan, memang saya memilih untuk berada disisi mak tiap saat dan ketika..namun, saya tidak punya pilihan itu....

Minggu ni baru saya berhempas pulas mencari segala macam keperluan raya..dari baju anak-anak, baju mak, baju tambah2 untuk enchek suami dan saya, n tudung..tukar duit raya..cari kuih raya..sumanya saya settlekan sejak hari isnin..arini pon nak g mencari tudung lagi..pampers muhammad, segala macam kelengkapan yang perlu..Turn raya juga berubah..tahun ini turn raya di Kedah.. tapi dek tak tergamak membiarkan mak sendirian di pagi raya dan nak menjengok wan..terpaksa la kautim ngan enchek suami untuk raya di n9 dulu..raya kedua baru gerak balik ke Kedah plak.. yer merentasi selatan ke utara.. 

Sebenarnya saya kesedihan, banyak impian saya di bulan Ramadhan ini tidak kesampaian..moga Allah memberi saya peluang merasai Ramadhan tahun hadapan... tinggal 2 hari di bulan penuh keberkatan ini..kita sedang berada di penghujung bulan bonus mencari saham akhirat..buat yang berjaya, TAHNIAH..buat yang kurang berjaya, sama-samalah kita berdoa agar Allah memanjangkan usia kita hingga ke Ramadhan tahun depan...


No comments: