Wednesday, March 28, 2012

Dugaan Dalam Perjalanan Sebagai Breastfeeder Tegar

Allahuakbar..panjangnya tajuk saya..dah bertajuk2 dah saya taip..namun, tajuk ini memudahkan jari jemari gebussss saya ini terus berlari-lari di atas keyboard ini..saya baru selesai sesi kedua mengepam hari ini..alhamdulillah, dapatlah 6oz..ditambah dengan 15oz di sesi pertama tadi, dapatlah 21 oz untuk hari ini..syukur sangat, tetapi..anakanda muhammad sekarang dah bertambah keperluannya..selalunya saya akan bekalkan 2 x 6oz + 4 x 5oz..totalnya ialah 32oz...uwaaaaaa.... kan short ber oz2 tu... solutionnya? selalunya bekal hari ini akan ada balance 1 botol, dan lagi 1 botol yang short tu selalunya akan dicopet dari stock frozen yang semakin menyusut... sebab ada kalanya saya perlu outstation maka bekalan perlu diberi lebih......

aduhhhh tu pasal bila dengar kene outstation 3 hari 2 malam, hati saya mula menjadi gusar... mau tinggalkan anak2..dengan siapakah? banyak manakah bekalan susu yang perlu ditinggalkan? opsyen ini agak mendatangkan dilema yang amat pada saya..kerana kami adalah pasangan pjj yang mana kedua-dua talian hayat kami amat jauh..mak nun di kuantan..mak mertua nun di sungai petani...kepada siapakah mungkin dapat menumpang anak2 kalo tidak dibawa ? mahu dibawa muhammad saje, tergamak kah? sedangkan saya ketika ditnggalkan mak yang naik feri ke pulau pinang masih terkenang sehingga hari ini...mana mungkin dapat uzma lupa kalo ummi beroutstation membawa hanya muhammad... ketika saya bersoksek soksek ngan dia.."kakak, nanti ummi nak kene outstation tau, kakak tinggal ngan abi eh".. "boleh".. "tapi ummi bawak muhammad tau kak".. "kakak nak ikut muhammad lah mi"...hahahahdoiii dah kalo kakak nak ikut muhammad itu adalah sama dengan kena bawak kakak ngan abi sekali...mau dibawa seisi keluarga seperti biasa...huuuu besarkah belanja nya? makanya dengan ini setiap kali perlu outstation saya akan mula menghantar usul kepada BOS BESAR saya....boleh ikutkah, boleh tinggal dengan anak2 kah?? setakat kemana yang mampu saya bawa setakat ini memang belum pernah tinggal...eh eh chup chup...nak cite pasal stock yang semakin meruncing..tercerita problem lain plak... kenapa? kerana ia berkaitan...tak dibawa anak-anak memerlukan saya meninggalkan stock susu yang banyak...... makanya di dalam simpanan saya cuma ada 44 pack pelbagai oz...dari 4.5 hingga ke 12oz...total oz saya pon tak sure....

Ya Allah Ya Razaq..KAU limpahkan kemewahan rezeki buat kami sekeluarga...moga dapat aku susukan Muhammad Izzulmulhim hanya dengan nikmatmua yang satu ini sehingga berumur 2 tahun....tiada daya aku tanpa kekuatan dariMU Ya Allah...... berikan kekuatan semangat buat aku...kecekalan hati, minda dan dan kesihatan terbaik buat diri aku..agar dapat aku berikan yang terbaik buat anak-anak yang KAU amanahkan buatku......

walau encek suami bisa berkata " kalo tak cukup, beli je la susu tin"..... hohohohoh selagi termampu aku usahakan yang terbaik buat anak-anak, insyaallah akan ummi ikhtiarkan buat muhammad dan nuruzma :O) bila saya cakap balik "eh, penat2 ida berusaha tau, awak tak support pon" jawabnya..."tu abang bagi semangat lah tu, mencabar supaya awak lebih bersemangat"....tq sayang.....

No comments: