Tuesday, August 09, 2011

saya, ramadhan dan anak2..

~ terduga yang amat sangat saya dengan ragam anak2 dibulan ramadhan ni...isnin-jumaat seperti biasa saya meneladani anak2 sendirian tanpa suami terchenta..mujur ada miza meneman diumah..sahur memang dua2 orang akan bangun...paling awal 4.20pg..paling lewat 4.50 pagi..tapi peliknya bila balik jb, tak bangun pulak..ramadhan ni saya tukar wp2..senang, leh balik awal..tupon tak seawal mana..sebab slalu solat asar sesiap di opis..pehtu g bazar pehtu g ambik kakak n muhammad..tapi skarg ni saya balik mandi dulu, baru g ambik anak2..sebab kalo tak memang 6.45 la baru berkesempatan nak mandi.. time berbuka pon cobaan demi cobaan..dan yang peliknya time tu la sangat anak2 nak ngamuk, nak nangis dan nak tido..sudahnya slalu saya cuma sempat makan kurma, minum air, makan kuih, solat maghrib..pastu tidokan anak2..dalam kul 9.30 ke kul 10 baru saya berkesempatan untuk makan nasi..

tapi semalam..semalam amat2lah menduga dan menyayat perut saya..6.45 petang, sedang saya membf kedua2 mereka.."kakak, japg bila masuk waktu, ummi nak buka puasa jap tau..kakak tlg tgkkan muhammad eh"..pastu tetiba kakak cakap "jap eh mi, jap, uzma nak ajak waktu tu masuk"..saya pon tergelak, mak pon dengar sebab tengah on phone ngan my mum..peh2 saya explain lagi, "kak, waktu tu dah ada jadualnya..bila dah timenya masuk waktu, azan maghrib baru ummi leh buke"..pastu dia pandang jam dinding saya n tetiba terus tutup muka.."mi, ma takut mi"..siap badan keras bila saya panggil pon dia tak pandang..lama sket baru dia tgk.."haaa, dah takda"..ntah apa yg dinampaknya..ntah apa yang mengusik dia saya pon taktau..lalu saya membancuh neslo suam..dah beli ikan keli, tauhu sumbat n bubur sum2..hmm yummy...sebaik saja azan, saya pon capai kurma badam yang nyumnyum sedapnya itu, makan, teguk air...pastu muhammad nangis..tak lama pehtu kakak lak nangis...adoi la anak2..kan ummi nak buke puasa ni..minum setengah gelas neslo, saya pon bangun bf muhammad n kakak..pastu stop jap solat..solat dalam keadaan muhammad nangis terjerit2..terpaksa..pas solat, sambung bf muhammad sampai dia tertido..dah selesai sorang..saya pon bangun, nak menjamah nasik kononnya..makan longan, rasa bubur sum2..kakak terjerit tgk iklan..langsung muhammad terjaga..aduhhhhh anak2..terus la bfkan muhammad lagi..sudahnya kul 9.30, saya solat isya', simpan lauk dalam peti ais, ngan saya2 pon tertido sambil bfkan anak2..pehtu kul 11 diorang jaga..12 jaga lagi..1 jaga jugak kul 3 jaga lagi..tiap kali terjaga perlu dibf kedua2nya..bila dah bfkan muhammad, pusing kat uzma, uzma dah tido, muhammad lak jaga...perut saya punyalah lapo...yang teramat sangat laponya..bangunla sahur..kul 4.50 dua2 dh bangun..

bangun panaskan keli semalam..baru menyuap sesuap..uzma merengek nak air..dah dibagi air nak dimain2 plak..sampai tumpah airnya..disuruh angkat botolnya taknak..pastu nangis..pastu muhammad pon nangis..ok..pesta tangisan yer dipagi hari..sudahnya ke kucing perginya nasi ngan ikan tu..sebab aku pon dah nangis..tepon suami terchenta sambil nangis "ambik la anak2 awak ni, semalam nak makan buke tak dapat, arini nak makan sahur tak dapat"..dah meraung2 dah saya dipagi hari tadi..terkesan sungguh saya..bila gamaknya ada ruang utk diri saya bila asik memikirkan mereka, mereka dan hanya mereka...namun, tetap dibasuh berak muhammad, dan bfkan dia sampai tetido..pastu terus solat subuh..pastu baring sebelah muhammad..dengar kakak cakap sorang2.."mana nenen ummi ni..mi..nak nenen"..saya membelakangkan dia..terasa hati sebenarnya ngan dia..dan dia tahu saya sedang berkecil hati dengan dia..sebab dia memandang saya tapi saya tak membalas pandangan matanya..biar..biar dia pula merasa, apa yang saya rasa bila dia tak pedulikan perasaan saya..tapi lama2..hati ummi mana yg dapat bertahan..saya baringkan badan supaya dia dapat bf dengan selesa..sudahnya dia terlena...6.45 muhammad pulak terjaga semula...langsung saya bangun, layankan dia..rupanya berak lagi..pastu bangun mandi..7.15 dah siap nak ke pejabat sudahnya pagi tadi..

saya tepon jua, cakap ngan dia..tengahari ni nak g beli handbeg pink sebab semalam takpat buke n tak pat sahur..hehe leh tak camtu? bila anak wat perangai, ummi g beli satu barang..lelama banyak la stock barang ummi kan?saya tahu, mereka itu amanah buat saya..saya sayang teramat sayangkan mereka..moga Allah melembutkan hati mereka untuk mendengar kata2 saya..berikan lah saya kekuatan dan kesabaran yang tinggi untuk membesarkan anak2 saya.......kata mak "Allah tau ida mampu menanggung dan menahan dugaanNYA itu".......

2 comments:

dhr said...

Sabar la ummi... sure ganjaran puasa & amalan2 lain dlm Ramadhan ni sgt besar sebesar dugaan. Amin!

-ummi uzma & muhammad- said...

dian > amin...thanx a lot....as u know me...bukan spesis yang penyabar naa..so agak terduga n memang nangis la bila kene buli ngan anak2 sendiri...tapi jap jer ngajuknya, pehtu dah ok dah...tapi ada den bagi syarat la kek abi eh..1 kali anak2 meragam, 1 barang den akan boli...so, banyak la himpunan ghoto bondo sok:P