Monday, February 13, 2012

She is so mE :O) #2

sambungan dari kisah yang lalu....

Situasi 5 - sedang saya berwudhuk

dia : ummi, kakak nak ambik wudhuk jugak (sambil sensengkan kaki seluarnya)

saya : boleh meh sini..baca niat.....
dia : ok dah ummi....

# moral of the story 5 - yer....anak2 akan menjadi apa yang kita corakkan...idola utama mereka ialah kita....and its 110 % true...bila tgk uzma mengikut setiap suatu yang saya buat...saya memang akan senseng kaki suar panjang bila nak ambik wudhuk...dan yup...itu adalah perkara pertama yang uzma akan buat bila mengikut saya utk berwudhuk..


Situasi 6
- sedang abinya bersolat

dia : ummi, tolong ambikkan sejadah kakak...kakak nak solat ngan abi...
saya : membentangkan sejadah dia (sejadah ni sejadah kecik, uwan bagi utk dia...dan ye hanya dia sorang je leh pakai sejadah ni..jangan harap orang lain leh pakai)..

lalu dia pun bersolat disebelah abi.......dengan keadaan mulutnya yang terkumat kamit....bila abi duduk tahiyat awal...dia pun duduk dengan siap angkat jari telunjuknya...

# moral of the story 6 - benar kata pepatah...melentur buluh biar dari rebungnya.... seronok bila dapat tgk uzma solat...walaupun dengan gaya dan cara dia...tang mulut terkumat kamit tu sebab tgk kitorang solat camtu...sumenya ikut...... moga terus menjaga solatmu wahai puteri kesayangan ummi dan abi....


Situasi 7 - usai solat

kebelakangan ni, rajin plak uzma berjemaah solat maghrib dengan saya..

ummi : meh kakak, solat dengan ummi...ummi jadi imam, kakak jadi makmum...
dia : kakak taknak jadi makmum la ummi, kakak nak jadi dokter....

huhuhuhu....so i need to give a very looooooooooonnnnnnnnnggggggggggg explaination what is imam n what is makmum to her....sorry yer...uzma tidak menerima jawapan2 tidak munasabah....syukur ya Allah atas kecerdikan dan kecerdasan yang KAU berikan buat uzma....

biasanya habis solat saya suke tarik2 jari dan letup2kan jari....uzma pon buat...pastu dia pandang saya dan berkata "ummi, kakak buat tak bunyi pon..ummi tolong bunyikan untuk kakak"..

adoiiii kakak, bila sume yang ummi buat nak ikut payah jugak...bila dah siap baca doa sume...

dia : ummi, salam kakak..sebab kakak dah solat....
saya : yerlah...(sambil memeluk dan mencium pipi kiri, pipi kanan dan dahinya)

part yang paling lawak skali ialah........bila dah habis sume...nak sangkut telekung dan sejadah....saya bagi uzma satu hanger.....lalu digigitnya hanger tu untuk gantung sejadah dia.....hahahahahahalahai anak bertuah.....memang saya slalu buat macam tu....gigit hanger, sambil tangan lipat dan gantungkan telekung dan sejadah di hanger...tak sangka plak tang tu pun nak diikutnya....

# moral of the story 7 - dalam apa jua keadaan dan situasi buatlah segala yang terbaik......sebab anak2 memang akan ikut apa saja yang kita buat :P

4 comments:

Anis Adila Aris said...

"lalu digigitnya hanger tu untuk gantung sejadah dia"

mesti comel sangat uzma masa tu..hehe

mrs.krie :O) said...

kak ida terus tergelak...sebab tak expect pun dia akan wat camtu.... tak dapat nak capture lagi gambar dia....nanti kalo dapat, kak ida snap...

dhr said...

Ida, da tgk lom movie indonesia Hafalan Shalat Delisa?

mrs.krie :O) said...

dian> daaaa...menangis2 tgk sengsorang...touching kan....