Friday, June 29, 2012

Lunch date with kakak :O)

Sudah 3 hari, makan tengahari saya bertemankan si comel ini..tiada lagi lawatan2 mencuci mata di waktu rehat..kenapa? Sebab anak dara enchek sukeri ni takmo makan langsung kat umah makdah dia.. tak tau kenapa..bila tanya dia cuma akan jawab "kakak taknak makan je".. hampir dua minggu, setiap petang makdah, kak nor ngan ayah akan bagitau "dia tak makan langsung airni, cuma minum 2 botol susu"..Dek kerana risaukan kesihatan dia, saya mengambil keputusan untuk mengambil dia setiap lunch break.. Malam selasa dia cakap ngan saya "kakak suka makan nasi beriyani mi"..so, the next day, i make her wish come true..saya ambik dia dari rumah makdah..bawak g taman idaman..makan nasi beriyani..pastu bawak g gunting rambut, pau ummi beli pemadam princess ngan stiker ben10 untuk izzul, pastu balik mandi dulu di rumah, terus anta balik g umah makdah.. Semalam, ambik bawak g makan kat kedai anita plak..tapi harini mood sedikit kacau bilau...sebab? ummi bawak mummy ngan cik jua... langsung dia meragam..sakit perut la, nak berak dalam pampers la..tapi, bila ummi pindah ke meja lain, duduk dan makan hanya dengan kakak..terus kembali ceria... Harini plak, ummi beli abc acik mai, tapau nasik lauk ayam untuk kakak, bubur untuk ummi..terus ambik kakak kat umah makdah..balik umah delima..sedih dengar izzul nangis, tapi ummi takde pilihan... suke sangat kakak dapat makan abc..memula pakai sudu, pastu pakai straw..last2 skali celup2 tangan...fuhhh seb bek ummi dah makan awal2... ummi nak masuk keje tadi ummi anta balik g umah makdah..

Mulanya plan nak tumpangkan kakak kat sekolah PASTI yang dekat dengan rumah makdah tu, tapi poor me, semalam singgah tanya, cikgu dia takmo terima..sebab dia sorang2..dan silibus dah jalan katanya... makanya ummi tak banyak pilihan, ummi kene ambik dan makan ngan kakak setiap hari... kenapa ummi terpaksa buat macam ni? sebab ummi taknak kakak sakit..ummi risau sangat kalau kakak kene gastrik ke, perut masuk angin ke.. kakak pon dah makin kurus...harap2 tak lama la kakak macam ni..semua orang risau kak..
uzma n ummi :O)
 Bila saya tanya "kenapa kakak taknak makan kat rumah mak?"...dia kata "sebab kakak nak makan dengan ummi kat rumah ummi je..touching sangat sebenarnya..hmm..nanti eh kakak, bila hutang ptptn ummi dah langsai, kalau abi dah berkemampuan sket, dan ummi ada sumber pendapatan lain, ummi dok umah jaga kakak eh.....adoiiii dalam dilemanya saya...saya perlu bekerja, untuk membantu enchek suami membina keluarga yang baru nak masuk 5 tahun menapak dimuka bumi ini...saya perlu pendapatan sendiri untuk membayar ptptn saya yang masih 4 angkat bakinya itu... saya yakin, pasti ada hikmah disebalik semua ujian ini... saya tidak bisness minded..dan saya agak tidak gemar angka..lalu online bisness mahupun lelain bisness agak sukar untuk menjadi pilihan saya.. saya nak cuba menulis la..mana la tau dari situ ada rezeki untuk saya...kot2 penulisan saya boleh diterbitkan... sebab saya suke membaca dan menulis... yang pasti segala apa yang akan terjadi di dalam hidup saya telah pon ditetapkan...cuma saya perlu berusaha ke arahnya...buat masa ini, pilihan yang saya ada adalah bekerja disini, bersendirian bersama anak2, berjumpa enchek suami hanya di hari jumaat hingga ahad juga berjauhan dari keluarga...kita lalu dulu kehidupan ini...untuk berusaha ke arah sebuah kehidupan yang lebih terjamin didunia dan akhirat... KESUSAHAN DIDUNIA ADALAH UNTUK MEMBELI KESENANGAN DI AKHIRAT...Moga kami sekeluarga sentiasa didalam rahmatNYA dan kasih sayangNYA juga moga Allah melimpahkan kemewahan rezeki yang halal buat kami sekeluarga..moga kami terus diberikan kesihatan dan tubuh badan yang baik agar dapat sentiasa beribadah kepadaNYA bagi membawa bekalan sebanyak termampu buat kesana kelak....

1 comment:

dhr said...

ala sedihnye kakak..dia da pandai mintak perhatian.layan je la keluar lunch dgn dia hari2.